Wednesday 14 November 2012

Pelajar Cemerlang

 
Pelajar cemerlang mempunyai matlamat dan sasaran yang jelas. Mereka tahu apa tujuan mereka belajar. Mereka tahu berapa ’A’ yg mereka mahukan atau berapa peratus markah setiap subjek yg mereka mahukan. Mereka juga tahu bila besar nanti hendak ambil pengkhususan apa waktu di universiti, mahukan kerjaya yg bagaimana dan sbgainya.

Pelajar cemerlang sentiasa tahu matlamat hidupnya.
Mereka dpt gambarkan dgn jelas siapa mereka di penghujung kehidupan nanti. Stephen Convey dlm bukunya berjudul ’The 7 Habits’ ada menegaskan kepentingan memulakan kehidupan dari belakang. Maksudnya, utk berjaya kita mesti gambarkan apakah sumbangan kita kepada negara, agama, masyarakat, ibu bapa, dan diri kita sebelum kita menghembuskan nafas terakhir. Adakah kita mahu menjadi seseorang yang dikenang dan berjasa? Adakah kita mau meninggalkan nama yg baik atau sebaliknya?

Kalau anda tahu anda mahu akhiri kehidupan ini dgn kejayaan maka kejayaan yg bagaimanakah yg anda maksudkan? Tidak cukup dgn mengatakan aku mahu berjaya saja tetapi anda perlu ’detail’ kan dgn jelas matlamat anda itu.

Misalnya, dgn berkata aku mau menjadi menjadi seorang pelajar cemerlang dan berjasa itu merupakan satu matlamat yg kabur dan tidak merangsang jiwa.
Sebaliknya dgn berkata aku mahu menjadi seorang Doktor Pakar Bedah lulusan luar negara dan bekerja di Hospital Pakar Pantai Puteri – ITU MERUPAKAN matlamat yg jelas dan mampu merangsang jiwa.


Kalau anda tau anda mahu jadi Doktor Pakar Bedah maka cuba fikirkan sekarang universiti mana yg anda mau belajar nanti?

Arrow Apa keputusan SPM yg patut anda perolehi? Anda tidak boleh menjadi seorang doktor sekiranya gagal dalam subjek Bahasa Inggeris atau Biologi. Oleh itu anda mesti pastikan anda peroleh keputusan yg baik dlm kedua-dua subjek ini.
Arrow Begitu juga anda tidak boleh mendapat tempat ke universiti dgn mendapat A dlm dua subjek ini sahaja. Anda perlu dapatkan keputusan yg baik juga dalam subjek Bahasa Melayu, Mathematics, Chemistry dan Physics.
Arrow Tahukah anda mereka yg mendapat tawaran ke matrikulasi prlu mndapat at least 12 aggregat untuk lima mata pelajaran penting iaitu Additional Mathematics, Modern Mathematics, Physics, Chemistry dan Biology?

Setelah tahu matlamat anda, maka rangkalah sasaran peperiksaan anda sekarang.
Misalnya, kalau sekarang markah Mathematics anda cuma 40% sahaja, maka letakkanlah satu sasaran yg lebih tinggi misalnya 80% selepas ini.

Dalam meletakkan sasaran jangan terlalu fikirkan sangat sama ada ia boleh dicapai atau tidak – sebaliknya fikirkan adakah anda benar-benar mahukannya atau tidak. Sebab jika anda mahukannya maka pasti sentiasa ada jalan untuk mengusahakannya. Kemahuan yg membara ini sentiasa memberikan anda tenaga tambahan dlm berusaha.

Fikirkan dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh mengenai 4 persoalan ini.
Question Apa sbenarnya yg aku mahukan dlm hidup ini?
Question Bila aku mahukannya – 1 tahun, 2 tahun, 5 tahun?
Question Kenapa aku mahukannya?
Question Bagaimana aku boleh mendapatkannya?

CONTOH MATLAMAT

Apa yg aku mahukan dalam peperiksaan?
Arrow Aku nak 5A dalam UPSR

Bila ia mahu dicapai?
Arrow Peperiksaan percubaan dan peperiksaan sebenar UPSR tahun 2013

Kenapa aku mesti mencapainya?
Arrow Untuk membuktikan kpd kawan2 yg aku ada kebolehan
Arrow Untuk memenuhi hasrat ibu bapa
Arrow Sebab keluarga aku miskin dan aku nak bela nasib mereka
Arrow Sebab guru memperlekeh kemampuan aku

Bagaimana?
Arrow Aku mesti belajar sekurang-kurangnya 3 jam sehari
Arrow Aku mesti melatih 20 soalan setiap hari
Arrow Kerja sekolah mesti siap
Arrow TV dan sembang-sembang kosong mesti dikurangkan
Arrow Pencapaian ujian bulanan mesti bagus
Arrow Aku mesti berkawan dgn mereka yg boleh bantu aku
Arrow Aku mesti ketepikan soal hati, perasaan dan cinta monyet

No comments:

Post a Comment

Pergi kedai nak beli daun keladi,
Daun dibeli kat kedai Pak Ali,
Terima kasih singgah blog ni,
Kalau boleh komenlah sekali..

 Hehehe (^_^)v 

Copyright© All Rights Reserved Che Roshani Muhamad